I august 1928 startede jeg min skolegang på Østrigsgades Skole i 1.a med ca. 22 andre drenge Jeg hedder Helge Meyer Nielsen og var fyldt 6 år d. 9. juni. Jeg boede med mine forældre Ved Sønderport 13, hvorfor min skolevej foregik til fods i 2 år og derefter på cykel. ad Uplandsgade, der dengang hed Carl Lunds Gade, videre ad Vermlandsgade, over Holmbladsgade til Ungarnsgade, hvor indgangen til drengegården var.
Dengang var skolegården opdelt i en drengegård mod Ungarnsgade og en pigegård mod Østrigsgade for at undgå samkvem mellem kønnene. Kl. 8,00 blev eleverne ringet ind efter at have stillet op klassevis under opsyn af den lærer, der havde gårdvagten. I rækkerne skulle der være fuldstændig ro. Enhver uromager blev taget ud af rækken og placeret ved muren for senere at blive straffet med en lussing, eller en times eftersidning, en såkaldt sveder. Derefter begav man sig klassevis til klasseværelset, hvor man stående ved pulten afventede lærerens ankomst. Fandt denne, at alt var i orden, fik man ordre om at sætte sig, og i øvrigt tie indtil man af læreren blev stillet et spørgsmål, som man forhåbentligt kunne svare rigtigt på.
I klasseværelserne bestod møblementet af faste pulte med plads til 2 elever ved hver og placeret i 3 rækker. I pultens bordplade var nedfældet et blækhus af glas og en rende til penalhus. Læreren var placeret ved endevæggen på et kateter, der var hævet et trin over gulvet. Bag læreren fandtes en vægtavle, hvor skriveredskabet var kridt. Til rengøring af tavlen brugtes en tavleklud med tilhørende vandfad. Et fast inventar i klassen var også en spytbakke.
Elevernes overtøj hang på knager ude på gangen. Væggene på gange og trapper var i øvrigt smukt dekoreret med fine kalkmalerier udført af tegnelærer Herman Andersen.
Vor klasselærer hed Hr. Kjær. Han var vor lærer i læsning, skrivning og regning En meget dygtig og elsket lærer, som ved brug af en ABC meget hurtigt fik de fleste i klassen lært at læse, så vi allerede i 2. klasse fik glæde af skolebiblioteket. Til undervisning i skrivning fik hver elev udleveret en lille tavle, som vi
lærte at skrive på ved hjælp af en griffel. Der skulle gode nerver til at udholde den skrigende lyd, som griflen frembragte på tavlen. Rengøring af tavlen foregik med en fugtig svamp. Men vi fik da lært både at skrive og stave. Senere avancerede vi til at bruge elastik pen og blæk til skrivning i et stilehæfte.
Hr. Kjær kæmpede en tapper kamp for at indvie os i det tal mysterium, der kaldtes regning. Nogle havde lettere ved at forstå de forskellige regnearter end andre. Jeg hørte desværre til de, der syntes, at regning var den højere videnskab. I 4. klasse havde vi det, som kaldtes mellemtimer. Skoletiden var opdelt i timer fra kl. 8 - 11 og fra kl.13 - 15. De to fritimer anvendte jeg 3 gange om ugen hos hr. Kjær med regneundervisning og de resterende 3 gange med tegneundervisning. Det forbedrede da så meget på mine "færdigheder" i regning, at jeg senere kunne begynde i mellemskolen.
I undervisningslokalet for tegning, der lå i tagetagen, regerede tegnelærer Herman Andersen. Han var en hyggelig, og syntes jeg, gammel buldrebasse, der for mig kom til at betyde en stor interesse for faget, selv om det startede med en total opgivende tegnelærer. I Ungarnsgade var byggeriet af anneksskolen så vidt fremskredet, at jeg i de før nævnte mellemtimer blev sendt over på den nye bygning med besked om at
tegne den gamle skole set derovre fra. Jeg startede i stor stil med at tegne taget for så at arbejde mig ned mod trræn. Herman Andersen spurgte mig med meget store ord, om jeg nogensinde havde set et hus blive bygget oppe fra. Jeg begyndte forfra fra neden. Han lærte mig grundreglerne i perspektivtegning, Hans undervisning lagde grunden til, at jeg mange år senere fik en uddannelse til arkitekt.
I bibelhistorie eller religion havde vi i hr. Tharfeldt, en lærer, som på grund af sine mange rejser til Palæstina, kunde levendegøre alle fortællingerne i det nye testemente. Han var en meget inspirerende lærer, der lærte os salmer og den lille katekismus udenad.
En anden lærer, som ihvert fald hos mig vækkede interessen for fortiden, var hr. Hartling. Han gjorde danmarkshistorien så levende, at faget historie gennem resten af min skoletid blev en af favoritterne, og interessen har holdt sig lige siden. Hr. Hartlings søn Poul blev senere Danmarks statsminister og FN's
flygtningegeneralkommissær.
Geografi og naturhistorie blev varetaget af hr. Witt Nielsen. Han lærte os først Danmarks forskellige landsdele med omkringliggende farvande og alle de mange byer spredt ud over landet. Derefter kom turen til de europæiske lande , hovedstæder, floder og bjergkæder.
Hr. Schæbel herskede med hård hånd i fysiklokalet. Han var utvivlsomt en dygtig lærer, men han var frygtet for sine afstraffelsesmetoder, der
væsentligst bestod i med to fingre at tage fat i de små hår ved ørene og løfte synderen op på tå. Det gjorde modbydeligt ondt. En vinterdag hævnede nogle elever sig på ham. De havde lavet en glidebane i skolegården, dækket den med sne og sørgede for, at de øvrige lærere ved ankomsten til skolen om morgenen passerede forbi udenom glidebanen. Da hr. Schæbel ankom var venligheden overstået, så han blev kørt til skadestuen med et brækket ben. Om det ændrede hans syn på afstraffelsesmetode, kan jeg ikke huske.
I gymnastiksalen var hr. Kemp en meget lidt afholdt lærer. Jeg mener at kunne huske, at han var pensioneret underofficer, der nu havde byttet fra at plage soldater til at plage stakkels skoledrenge. Han skældte altid ud over vort langsomme tempo, og han var en flittig bruger af spanskrør, der på små drenge i gymnastikbukser havde en ualmindelig svidende virkning. Jeg var i 1. klasse så heldig at få skarlagensfeber, der udløste et længere ophold på Blegdamshospitalet. Da jeg igen statede i skolen, havde jeg nogle problemer med hjertet, der fritog mig for for hr. Kemps ubehageligheder i næsten hele 2. klasse. I 3. klasse fik vi svømmeundervisning på Amager Helgoland, en badeanstalt, der lå for enden af Øresundsvej. Undervisningen blev udført af hr. Kemp, der ved hjælp af en svømmebøjle omkring maven på eleven. lærte denne svømmetagene. En sen eftersommerdag var det min tur. Vandet var temmelig uroligt, og jeg var langtfra glad for situationen. Til sidst blev det for meget for læreren. Ved hjælp af bøjlen blev jeg trukket op fra vandet, ført hen til og smidt ud i frisvømmerbassinet, hvorefter hr. Kemp gik. Jeg fik på en eller anden måde bakset mig ind til broen. Hr. Kemp fik aldrig lært mig at svømme.
Min far, som var en ganske habil svømmer, tog mig med til Sundby Strømbad, der lå for enden af Prags Boulevard; hvor nu benzinøen Prøvestenen ligger. Han fik lært mig at svømme, og i mellemskolen på Sundby Øster Skole tog jeg den lille og den store frisvømmerprøve.
På et vist tidspunkt skulle vi have sløjdundervisning. Da Østrigsgades Skole ikke havde et sløjdlokale, foregik undervisningen på Lergravsvejens Skole.
Skoledagen begyndte kl. 8,00 0g varede i de mindre klasser til kl. 12,00 og i de større klasser normalt til kl. 14,00 i alle ugens 6 hverdage. For hver time var der et frikvarter og kl. 10 et spisekvarter. Normalt skulle alle elever befinde sig i skolegården i frikvartererne, og når frikvarteret var slut, ringedes der ind efter samme procedure som om morgenen. I hver klasse blev på skift udnævnt en ordensduks, som i frikvartererne skulle lufte ud i klasseværelset og vaske tavlen ren for kridt til næste time. Hvis man undtagelsesvis i løbet af timen skulle på toilettet, spurgte man ved at række hånden i vejret læreren om tilladelse til at gå i gården .
Nu var ikke alt i skolen surt slid. Én gang om året foretog skolen en udflugt til Zoologisk Have. Transporten foregik med sporvogn, idet linie 9 , der normalt vendte i Skånegade, kørte til skolen for at hente deltagerne. I den festlige anledning var de normalt lukkede bivogne erstattet med åbne bivogne, der kun anvendtes i sommer perioden, .og via sin sædvanlige rute ad Torvegade, Bredgade, Grønnigen, Strandboulevarden, Jagtvej og Allegade kørte sporvognen til foden af Valby Bakke. I samlet flok begav man sig til Zoo og alle herlighederne.
Den 2. april 1930 medbragte vi kopper til skolen. Vi fik varm chokolade, og anledningen var H:C:Andersens 125 års fødselsdag. Læreren læste højt af digterens eventyr, og vi fik tidligt fri fra skole, så vi kunne komme ind til Rådhuspladsen for at opleve et optog med skikkelserne fra stort set alle H:C:Andersens eventyr. Det var meget spændende.
En fast årlig begivenhed, der gav skolefrihed, var børnehjælpsdagen. Over hele byen var der boder, hvorfra der blev solgt lodder til en bunke herligheder placeret på hylder i boderne, og var man heldig, vandt man en af de dejlige gevinster. Også i forbindelse med børnehjælpsdagen var der forskellige optog i København.
To gange om året indtraf en begivenhed, som de fleste så frem til med rædsel. Det var besøget på skoletandklinikken på Frankrigsgades skole. Oppe under taget var indrettet båse med de torturinstrumenter, alle frygtede. Tandlægeboret var et relativt langsomt kørende bor uden vandafkøling, som man har i dag. Det gjorde afsindigt ondt at få plomberet en tand. Specielt var den kvindelige tandlæge i bås 6 frygtet, og det var altid her, jeg blev behandlet. Men hun var så dygtig, at mange af de plomber hun lavede i min mund, stadig holder efter ca. 75 år.
Omkring 1932 fik vi mulighed for at blive medlem af skolescenen. Om eftermiddagen var vi ca. 4 gange om vinteren i Det nye Teater, hvor stykker af Holberg, Hostrup og mange andre blev fremført af mange dygtige skuespillere. Forestillingen startede altid med, at Thomas P. Hjejle fra scenen bød velkommen, og han fortsatte så med at forlange fuldstændig ro i salen, når han hævede en bog. Og der blev stille, og forestillingen kunne begynde. Senere fik vi gennem skolescenen mulighed for at komme i det Kongelige Teater, hvor jeg f.eks., siddende på orkesterplads mellem kjoleklædte herrer med deres elegante damer, oplevede opførelsen af Verdis opera Aida.
Efter 5. klasse var det normalt, at egnede elever startede i mellemskolen. På grund af 3 uheld med brækkede arme som følge, et lædret venstre ben efter cykeluheld og endelig i 5. klasse et langvarigt hospitalsophold efter en automobilulykke anbefalede skolen, at jeg tog 6. klasse med på Østrigsgades Skole. Da skolen ikke have mellemskoleklasser, skiftede jeg til Sundby Øster Skole, hvor jeg i 1939 afsluttede med realeksamen.
Frederiksberg den 10. december 2005.
Siderne kan helt eller delvis være forbeholdt registrerede brugere. Registreringen er primært den enkelte brugers beskyttese mod utilsigtet eksponering på www, der i det lukkede forum er begrænset til den registrerede personkreds. |